woensdag 23 augustus 2017

Patroontjes ordenen

Overlaatst postte ik deze foto op Instagram...


Een foto van mijn nieuwe dossiermappen om patronen in te ordenen.
Al snel kreeg ik de vraag hoe ik dit praktisch aanpak want rondslingerende patroontjes zijn blijkbaar overal een probleem. Ik zeg niet dat ik de beste methode heb, maar het werkt voor mij.
Dus dames, zoals beloofd een blogpost over hoe ik mijn patroontjes orden.


Ik kocht deze dossiermappen bij Hema. Dossiermappen zijn handig want die zijn net wat groter dan A4-formaat. Op die manier kan je er ook insteekhoezen instoppen.
Per patroon gebruik ik één map. Ik maakte elke map uniek door er een tekeningetje op te tekenen. En nu denkt iedereen die mij kent "Dat is weer typisch iets voor Neeltje". Awel ja, ze hebben gelijk 😉
Jullie vragen zich nu af wat er binnen allemaal inzit. Ik laat het jullie zien!


Deze twee neem ik als voorbeeld. Het ene een gratis patroon van Emma en Mona, het andere een patroon uit een magazine. Bij beide een andere aanpak.


Op het label kan je duidelijk zien waarover het gaat, in welke maten je het kan maken en van waar het komt. 


Bij dit patroon zit binnenin een beschrijving, degene die je online kan vinden op de blog van Emma en Mona. 


Ook het patroonblad zit hierin.


De reeds uitgetekende patronen zitten elk apart in een insteekhoes. Met een stift schreef ik bovenaan over welke maat het gaat. Geen vergissingen bij het zoeken naar maatjes.


Op naar de volgende!


De Candy-jurk van La Maison Victor. Op het label schreef ik in welke editie je de beschrijving en het patroonblad kan vinden. Het enigste wat je moet doen is het magazine erbij halen.


Net zoals bij het mapje van de Grace-jurk vind je de patronen in verschillende maten terug in het mapje.


De dossiermappen liggen in een ladeblok onder mijn naaitafel.
Ik vind het zelf heel handig. Maar misschien doen jullie het op een andere manier? 
Laat het gerust weten in een reactie!



Dossiermappen: Hema
Potloden met vogels: Flying tiger



Bedankt voor jullie bezoekje!
Volg via Facebook, Bloglovin' of Instagram









8 opmerkingen:

  1. Zo georganiseerd amai :)! Jaloers op je tekentalent dat ontbreekt mij jammer genoeg hihi 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk,gedaan! Ik bewaar ze in een ringmap maar dar is,lang niet zo ordelijk en praktisch als deze methode. Om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deed ik ook eerst zo, maar vind het inderdaad helemaal niet praktisch.

      Verwijderen