woensdag 5 juli 2017

Experimenteren met kurk

Ik zag al heel wat kurkprojectjes passeren in de naaiwereld. Tasjes, portemonneetjes, ... allemaal heel mooi. Speciaal. Uniek. Maar ik ondernam geen stappen om zelf kurk aan te kopen. Misschien had ik wat schrik voor het onbekende. Wat als ik dat niet kan, of misschien is mijn naaimachine daar niet voor gemaakt. Tot ik in Veritas rolletjes kurk zag liggen. Mijn aandacht ging instant naar die mooie vellen kurk. Je had verschillende soorten: met kleurtjes, of brons of wat goud in verwerkt.
Ik kon niet anders dan eraan voelen. Ik viel van de ene verbazing in de andere want hoe zacht en soepel zijn deze vellen kurk. Ik ging ervan uit dat mijn naaimachine dat wel zou aankunnen. Dus zonder twijfelen nam ik een rolletje mee.

Het plan was simpel. Ik wou al lang nog eens een zakdoekendoos kopen. Maar je denkt er niet altijd aan of je hebt belangrijkere dingen die je eerst wil kopen. De zakdoekendoos was dus wat in mijn achterhoofd verdwenen. Het kurk zou mooi in mijn interieur passen dus ik ging zelf aan de slag en maakte een zakdoekenhoes.




Wat ben in blij met het resultaat en verrast dat het zo een snel projectje is.
Ik heb wat foto's van tussendoor, misschien helpt jullie dat opweg om zelf één te maken? 


Hier zie je hoe ik de vorm van de zakdoekendoos uitknipte. neem de afmetingen van jouw doos, tel er overal 0,5cm bij en teken het uit.



Elke hoek leg je met de mooie zijden op elkaar en stik je vast.



Draai ze voorzichtig binnenstebuiten. 



Als je soms wat vergeetachtig bent (zoals ik voorhad), dan kan je achteraf de gleuf waar de zakdoeken door moeten nog uitsnijden. Maar het handigste is dat je dit op voorhand doet.
Ik gebruikte hiervoor een breekmes.



Mijn doos was klaar en besloot om er nog één te maken voor mijn collega die net in haar nieuw huis woont. Een ideaal cadeautje, want zoals ik al eerder zei, er zijn belangrijkere dingen die men eerst wil kopen.





Patroon: zelf uitgetekend
Kurk: Veritas



Volg mij via Facebook, Bloglovin' of Instagram







5 opmerkingen:

  1. oooh heel leuk zo! tof ideetje en heel duurzaam
    in kurk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keitof! Ik was al een tijdje aan het piekeren over welk stofje ik zou kiezen voor een nieuw zakdoekdooshoesje op mijn nieuwe werkplek: dat is bij deze beslist! Het kurkleer had ik al een tijdje liggen, maar durfde er ook nog niet mee aan de slag. Je overtuigt me :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het gevoel ;) maar geen schrik hebben! Het is zo gemakkelijk om te verwerken. Succes!

      Verwijderen
  3. Oh die in stof zou ik nooit maken, maar kurk.. ja dat wel! Heel leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen